{ "title": "Otizm Rehabilitasyon", "image": "https://www.rehabilitasyon.gen.tr/images/otizm-reabilitasyon.jpg", "date": "20.01.2024 09:41:37", "author": "ismail veske", "article": [ { "article": "Otizm Rehabilitasyon, Otizm iletişim ve sosyal oluşum gruplarındaki kısıtlıkla oluşan ve çocuğun büyümesini önemli bir yende olumsuz yönde etkileyen bir bozukluktur. Otizmin belirtileri, otistik çocuklarda normalinden değişen davranışlardır. Otizmin sebepleri konusunda kalıtımsal etkiler üstünde önemle durulmaktadır. Otizmi bulunan çocukların diğer kardeşlerinin de otizm bulunma yüzdelerinin %3-6 arasında oranlara ulaştığı belirtilmektedir.

Otistik çocukların ve ailelerin sorunlara karşı çıkabilme yolları, otistik çocuğu bulunan aileler için en önemli soru, kendilerini ne gibi sorunların beklediği ve çocuğun zamanla nasıl olacağıdır. Özellikle fazla erken yaşlardaki duruma bakıp çocuğun ileride hangi konuma geleceğini ve nasıl bir gelişim göstereceğini bilmek zordur. Aileler çocuk ilk önce konuşup konuşamayacağını daha sonra, okula gidip gidemeyeceğini giderse de ne cins güçlüklerle karşılaşacaklarını bilmek isterler. Çocuğun içerisinde yer aldığı durumun erken fark edilmesi ve eğitim aldığı zamanda çocuğun izlenmesi, güçlü ve zayıf durumlarının görülmesi aileye ve eğitimciye neler yapması gerektiğini gösterir. Otizmde ilerisi için umudu yükselten durumlardan ilki erken Tanıdır. Mümkün olduğunca erken fark edilerek çocuğun çocuk ruh sağlığı kliniğine götürülmesi ve Tanının konması veya belirtilere göre tedavi yapıcı girişimlerin başlatılması çocuğun ilişki kurma yetersizliği ile uğraşılmasını kolaylaştırır.

Erken teşhis ve müdahale, çocuğun kendisine ve çevresine kendini, ilgilerini, öğrenmesini ve becerilerini geliştirmesini hızlandırır. Ailenin ve çocuğa teşhis koyan uzmanların çocuğu gelişimsel seviyesine uygun bir müdahale programına hızlı bir şekilde oluşturulmasında fayda vardır. Okul öncesi zamanda konuşmaya başlamamış veya durmuş ve ilgi alanı kısıtlı yaşına uygun marifetleri yapamayan bir çocuğun klinikte ayaktan bireysel tedavisinin yanında uygun bir kreş veya anaokuluna yazdırılması ve özel eğitim programına alınması uygun olur. Bu müdahalede bireysel tedavi erken yaşlarda çocuğun anne ve babasının da bulunmasıyla değişik yöntemlerle uygulanabilir. Anne baba ve çocuk beraber bir şekilde oyun terapisi uygulanır. Video kayıt yöntemleri ile terapi yürütülebilir.

Çocuğun yaşı ve neye ihtiyaç duyduğu göz önünde bulundurularak bireysel tedavi yapılabilir. Çocuğun kendi yaşıtları ile olmasının oluşturulabilmesi için bir kreşe veya ana okuluna gönderilmesi de tedavinin bir parçasıdır. Özellikle taklit yapabilmesi gelişimi ile otistik çocuk kendi yaşıtlarıyla birlikte olmaktan faydalanır. Dil gelişimi hızlanır. Duygusal ve sosyal oluşumu desteklenmiştir. Otistik çocukların kendi haline bırakılmaması gerekir. Bu sebeple belirli bir düzen içerisinde eğitim ve öğretim olanaklarından faydalanması sağlanmalıdır. İlköğretim zamanına ulaştığında da okula gitmelidir.

Otistik çocuğun otistik nedenlerinin derecesi de oluşumunu olumsuz yönde etkileyebilecek diğer faktördür. Belirtiler oldukça ağır ve çocuğun yaşı büyükse tedavisi klinikte farklı zamanlarda takip edilerek ve bir özel eğitim kurumuna gitmesi sağlanarak yürütülür. Farklı sosyal ve sportif etkinliklerden de faydalanması mümkündür. Otistik çocuğun büyümesini etkileyen başka bir faktör ise çocuğun için de yer aldığı çevredir. Otistik çocukların da diğer çocuklarda olduğu gibi bol uyarana ihtiyaçları vardır. Çocuğun uyaranları kabul derecesine bakılarak çevresi düzeltilmelidir. Çocuğa dokunmak, onunla konuşmak, çevresinde ne olup bittiğini onun algılayabileceği şekilde sade bir dille ona anlatmak, yaşadıklarını, birlikte geçirdikleri zamanları çocuğa anlatmak, masal ve hikâye okumak, resimli kitaplara bakmak ve günlük kullanım çevresi içerisindeki eşyaların ismini, işlevini öğretmek önemlidir.

Oyun çevresi, oyuncaklar, yaşıtlarıyla beraber olma, sosyal hayatın bir parçası olma çocuğun gelişimini hızlandırır. Otistik çocuklarla ilgilenirken birinci adım çocukla ilişki oluşturmaktır. Çocukla ilişki oluştururken, eğer çocuğun tercih ettiği bir ilişki veya oyun varsa, öncelikle onun seçilmesi ve sürdürülmesi gerekir.
" } ] }